023 751 00 00 info@elswoutgroep.nl

De vakantieperiode nadert. Het is dit jaar anders dan dat wij gewend zijn. Voor de Coronacrisis, zijn er veel reizen geboekt die geannuleerd zijn. Misschien is uw reis nog niet geannuleerd, maar twijfelt u of u wel moet gaan. Hoogstwaarschijnlijk bent u al van het één en ander op de hoogte. Op het gebied van verzekeringen hebben wij toch nog een aantal zaken voor u onder elkaar gezet.

Let wel: Iedere verzekeringsmaatschappij kan andere voorwaarden hanteren voor een reisverzekering. De onderstaande stappen zijn daarom slechts een leidraad.

Stap 1: Annuleer uw reis niet zelf

Zo voorkomt u dat u een eventuele vergoeding misloopt. Ga eerst in overleg met de maatschappij waar u uw reis geboekt heeft (zie stap 2). Mogelijk kunt u samen tot een goede oplossing komen. Is dit niet het geval? U moet deze stap toch uitvoeren. Zo kunt u namelijk mogelijk in aanmerking komen voor een vergoeding van uw reisverzekeraar. Annuleer uw reis dus niet zelf, maar doe dat in overleg.

Stap 2: Neem contact op met uw reisorganisatie

Is het voor uw reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of accommodatie niet mogelijk de reis uit te voeren? Dan moet de organisatie eerst een voorstel doen. Terugbetaling of compensatie van de reiskosten zijn mogelijkheden. Daarnaast is een voucher of een omboekregeling vaak ook mogelijk. Wij raden u aan om te kijken op de website van de reisaanbieder. Vindt u daar niet de informatie die u zoekt? En gaat u binnen een week op reis? Neem dan telefonisch contact op met de reisaanbieder.

Let wel op: Wordt er een regeling getroffen of wordt uw reis vergoed? Dan biedt uw reisverzekering geen dekking voor annuleringskosten omdat de kosten van uw reis al worden gedekt.

Stap 3: Geen regeling? Check de dekking van uw reisverzekering

Is het reisadvies van uw bestemming oranje of rood? Dan bestaat de mogelijkheid dat uw reisverzekering de annulering dekt. U moet dan wel aan alle onderstaande voorwaarden voldoen:

  • U vertrekt binnen 7 dagen. Vertrekt u later? Dan is het nog niet zeker of uw reis wel of niet door kan gaan.
  • Uw doorlopende reisverzekering is afgesloten vóór 14 maart 2020.
  • Uw reis is geboekt vóór 14 maart 2020.
  • De reis is geboekt voordat op de plaats van bestemming code geel, oranje of rood van kracht was vanwege het Coronavirus.
  • De reisaanbieder biedt geen terugbetaling of voucher aan en de reis kan niet in een andere periode worden geboekt. Bij het indienen van een claim heeft uw reisverzekeraar hoogstwaarschijnlijk een kopie nodig van het bericht van uw reisorganisatie. Hier moet in ieder geval in staan dat er geen compensatieregeling wordt getroffen. Dit kan een brief, e-mail of chatbericht zijn.

Heeft u hulp nodig?

Neem contact met ons op via info@elswoutgroep.nl of telefonisch via het telefoonnummer 023-751 00 00. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden.

Edwin Ravensbergen

Edwin Ravensbergen

Adviseur zakelijk

Edwin is vanaf 2000 actief in het verzekeringsvak en heeft gewerkt bij verschillende werkgevers. Sinds januari 2020 is hij in dienst bij Elswout AssurantieGroep door een bedrijfsovername van zijn oude werkgever en is daar erg tevreden mee. Van een klein clubje naar een team met veel collega’s. Het leukste aan zijn werk vindt hij het klantcontact, moeilijke zaken tot een goed einde brengen en de waardering die je dan daarvoor terugkrijgt van de relaties.

Privé vindt hij het fijn om voor zijn gezin, familie en vrienden te koken, te wandelen in de natuur en Edwin is een bovenmatige sportliefhebber, zowel actief als passief.